een kort overzicht

Bloet is het Brusselse theatergezelschap rond de kunstenaars Jan Decorte en Sigrid Vinks. Meer dan 40 jaar produceert Bloet voorstellingen die zowel in België als in het buitenland gespeeld worden. Naast theater realiseert Bloet ook dansvoorstellingen en opera. Het werk van schrijver-regisseur-acteur Jan Decorte is vernieuwend en uniek in het Europees theaterlandschap.
De laatse jaren wordt in het creatieproces van de theater- en dansvoorstellingen de rol Sigrid Vinks, zijn partner in het leven en in de kunst, steeds belangrijker. Samen vormen zij de artistieke kern van Bloet. De artistieke ploeg bestaat verder uit decorontwerper Johan Daenen, lichtontwerper Luc Schaltin en fotograaf Danny Willems.

evolutie

Bloet heeft zijn wortels in het voormalige theatergezelschap Het Trojaanse Paard dat in maart 1971 werd opgericht in Antwerpen. In de jaren zeventig maakt dit theatercollectief vooral politiek-maatschappelijk geëngageerde voorstellingen. Begin jaren tachtig verandert de tijdsgeest, punk en postmodernisme doen hun intrede. Het aanvankelijk politiek engagement van het gezelschap verwatert. In 1981 regisseert Jan Decorte voor het Kaaitheaterfestival ‘Maria Magdalena’ van Friedrich Hebbel. Onder de indruk van deze revolutionaire voorstelling vraagt de raad van bestuur Jan Decorte om artistiek leider te worden van Het Trojaanse Paard en het tanende gezelschap nieuw leven in te blazen. In 1982 wordt Jan Decorte benoemd tot artistiek leider. De maatschappelijke zetel van de vzw wordt overgebracht naar Brussel. Het Trojaanse Paard wordt HTP. Met een jonge ploeg acteurs (o.a. Bea Rouffart, Willy Thomas, Mieke Verdin, Guy Dermul, Dirk van Dijck) worden spraakmakende voorstellingen gemaakt. Müller, Goethe, Shakespeare, Tsjechov. De tweede helft van de jaren tachtig onderzoekt het gezelschap alternatieve vormen van de komedie. Jan Decorte schrijft ‘Kleur is alles’ . Hij regisseert niet alleen, maar speelt zelf mee in de voorstelling. Ook Sigrid Vinks treedt in deze komedie als actrice voor het eerst op de voorgrond. Daarop volgt de Aids-trilogie (‘Het Stuk-Stuk’, ‘In Ondertussendoor’ en ‘Naar Vulvania), 3 slapstick-voorstellingen waarin improvisatie en direct contact met het publiek een belangrijke plaats innemen. Deze voorstellingen worden gespeeld in zes landen, in het Nederlands, Frans, Engels en Duits. Jan Decorte als performer staat centraal. Theater wordt rock-‘n-roll. In 1987 verandert de naam van het gezelschap in Jan Decorte en Cie. In 1990 verliest het gezelschap zijn structurele subsidie.Er wordt besloten toch verder te werken. Vanaf nu schrijft Jan Decorte stukken waarin klassieke teksten tot hun essentie worden herleid. Poëtische verdichtingen in een eigen kindlijke taal. ‘In het Moeras’, ‘Meneer, de zot & tkint’, ‘Titus Andonderonikustmijnklote’ en tot slot ‘Bloetwollefduivel’. Deze laatste voorstelling is zeer ingrijpend, niets is meer als voordien.Vanaf 1994 krijgt het gezelschap de naam Bloet. Na een zwart gat van 5 jaar, aangespoord door dierbare vrienden-theatermakers, maakt Bloet in 1999 zijn come-back met ‘Bêt Noir’. Op vraag van Luc Perceval schrijft, regisseert en speelt Jan Decorte (samen met Sigrid Vinks) voor het toneelhuis ‘Marieslijk’ 2000, ‘Amlett’ 2001, ‘Cirque Danton’ 2002, ‘Cannibali!’ 2003 en ‘O Death’ 2003. Bloet produceert in deze periode ‘Sasja danse’ 2000 en ‘Betonliebe + Fleischkrieg, Medeia’ 2001. Voor het Festival d’Avignon regisseert Jan Decorte in 2005 zijn eerste Franstalige theatertekst ‘dieu& les esprits vivants’. Later worden in Brussel de twee korte voorstellingen ‘&’ en ‘Burgaudine’, respectievelijk in het Engels en het Frans gespeeld. In september 2006 regisseert Decorte zijn eerste opera. Het wordt ‘Dido & Aeneas’ van Henry Purcell. In het voorjaar van 2007 maken Decorte en Vinks in Ljubljana met twee acteurs van het Mladinsko Theatre een voorstelling gebaseerd op het Hooglied uit de bijbel, ‘Visoka Pesem – Song of Songs’. In 2007 realiseert Bloet ook de voorstelling ‘Müller/Traktor’ in coproductie met het Kaaitheater en De Roovers. In 2008 wordt de opera ‘Dido & Aeneas’ hernomen. De voorstelling ‘Visoka Pesem – Song of Songs’ wordt in Bozar gespeeld in het kader van Europalia. In het najaar van 2008 volgt ‘Wintervögelchen’ gebaseerd op ‘The Winter’s Tale’ van Shakespeare, in samenwerking met het Kaaitheater en Compagnie Marius. De voorstelling wordt ook uitgenodigd op ‘Theater Aan Zee’ en geselecteerd voor het ‘Theaterfestival’. Begin 2010 maakt Bloet ‘Bakchai’, een nieuwe tekst van Jan Decorte vertrekkend van ‘De Bacchanten’ van Euripides. Jan Decorte en Sigrid Vinks werken voor deze voorstelling samenwerken met de acteurs Sara De Bosschere en Benny Claessens. Deze productie wordt gerealiseerd in samenwerking met het Kaaitheater en De Roovers. Ook ‘Bakchai’ wordt geselecteerd voor het ‘Theaterfestival’. Eind 2010 maakt Jan Decorte zijn eerste dansvoorstelling ‘Tanzung’, een productie van Campo in samenwerking met Bloet. Voor het Kunstenfestivaldesarts regisseert Jan Decorte in 2011 zijn tweede opera, ‘The Indian Queen’ van Purcell, opnieuw in samenwerking met B’Rock. Dat zelfde jaar creëert Bloet, met de pianiste Claire Chevallier, voor het Klarafestival de muziekvoorstelling ‘Liszt/O Death’. Begin 2012 gaat “Niks of niks” in première, een nieuwe theatertekst van Decorte gebaseerd op ‘Much ado about nothing” van Shakespeare. Deze productie wordt gerealiseerd in samenwerking met het Kaaitheater en Compagnie Marius. Eind 2012 volgt “Schiller/Tasten”, een bewerking van “Die Räuber” van Schiller, in coproductie met het Kaaitheater en De Roovers. In mei 2013 gaat in München “O Death” in première, de Oresteia-versie van Jan Decorte in Duitse vertaling van Sigrid Vinks. Bloet werkt voor deze voorstelling samen met Stef Kamiel Carlens en de acteurs van het ensemble van de Münchner Kammerspiele. In de zomer van 2013 is Bloet, op vraag van Air Antwerpen, curator voor de tentoonstelling ‘Maison Moderne’. Voor deze gelegenheid wordt ook een eenmalige performance en een hoorspel gemaakt van ‘Bloetwollefduivel’. In november 2013 gaat “Shylock” in première, een nieuwe theatertekst van Decorte gebaseerd op ‘The Merchant of Venice” van Shakespeare, in samenwerking met het Kaaitheater en Compagnie Marius. In november 2014 gaat “Much Dance” in première, de tweede dansvoorstelling van Jan Decorte, met Benny Claessens, Risto Kübar, Sigrid Vinks en Jan Decorte. ‘Much Dance’ is een coproductie met de Münchner Kammerspiele, het Kaaitheater en Pumpenhaus Münster. De voorstelling wordt uitgenodigd voor de Ruhrtriennale in 2015. Eind 2015 volgt “Geboeid/Prometheus” en in november 2016 gaat “Ne Swarte” in première, een nieuwe theatertekst van Decorte gebaseerd op ‘Othello’. In 2017 slaat Decorte een nieuwe weg in met ‘Stand Down’. Het samenvallen van leven en kunst wordt radicaler dan ooit. Bloet maakt deze voorstelling samen met Black Box Revelation. Bloet vernieuwt zich in 2018 opnieuw met ‘Hamlet 0.2’, een rituele feministische performance. ‘body a.k.a.’ in 2019 vertrekt vanuit de iconische tekst Bloetwollefduivel maar bezweert de neerwaardse spiraal van het kwaad en buigt die om naar een extatische roes.
‘BLOOD LTD by Bloet – Jamais je n’oublierai la mort’ in 2021 is een performance met de densiteit van een zwart gat. Decorte en Vinks delen hun unieke expertise en radikale werkwijze met twee jonge kunstenaars.

gerealiseerde voorstellingen

Bloet produceerde de voorbije 40 jaar de volgende voorstellingen :

Mauser en De Hamletmachine Müller, Brussel 1981-82
Torquato Tasso Goethe, Brussel 1982-83
Der Auftrag Müller, Brussel 1983
King Lear Shakespeare, Brussel 1983, coproductie Kaaitheater
Verkommenes Ufer – Landschaft mit Argonauten – Medeamaterial Müller, Leuven 1983
Oom Wanja Tsjechov, Brussel 1983-84
Scènes/Sprookjes naar Tsjechov e.a., Brussel 1983-84
Mythologies naar Goethe en Hölderlin, Brussel 1984
Anatomie naar Shakespeare en De Sade , Brussel 1984-85
Kleur is alles Jan Decorte, Brussel 1985
In het kasteel Jan Decorte naar Hamlet, Brussel 1985
Op een avond in … Jan Decorte naar Hedda Gabler , Brussel 1985-86
Het Stuk-Stuk Jan Decorte, Brussel 1986
Macbeth-Party Jan Decorte/Macbeth, Brussel 1987
In Ondertussendoor Jan Decorte, Brussel 1987
Naar Vulvania Jan Decorte,Brussel 1989
In het moeras Jan Decorte/Woyzeck,Brussel 1990
Meneer, de zot & tkint Jan Decorte/King Lear, Brussel 1991 – het stuk won de Vlaams-Nederlandse Toneelschrijfprijs
Titus Andonderonikustmijnklote Jan Decorte/Titus Andronicus, Brussel 1993
Bloetwollefduivel Jan Decorte/Macbeth, Brussel 1994
Bêt Noir Jan Decorte/Oedipous, Brussel 1999, coproductie De Onderneming en Kaaitheater
Marieslijk Jan Decorte/Im Dickicht der Städte, Antwerpen 2000, productie Toneelhuis
Sasja danse Jan Decorte/Ivanov , Brussel 2000, coproductie De Onderneming en Kaaitheater
Amlett Jan Decorte/Hamlet, Antwerpen 2001, productie Toneelhuis
«Betonliebe + Fleischkrieg» Medeia Jan Decorte/Medea , Brussel 2001, coproductie Kaaitheater
Cirque Danton Jan Decorte/Dantons Tod, Antwerpen 2003, productie Toneelhuis
Amlett – geënsceneerde lezing Jan Decorte/Hamlet, Berlijn 2002, productie Schaubühne
Cannibali! Jan Decorte/ The Tempest, Antwerpen 2003, productie Toneelhuis
O Death Jan Decorte/ Oresteia, Antwerpen 2004, productie Toneelhuis
dieu& les esprits vivants Jan Decorte, Avignon 2005, coproductie Kaaitheater en Festival d’Avignon
& en burgaudine Jan Decorte, Brussel 2005
Dido & Aeneas Purcell, Brussel 2006, productie Kaaitheater en Klarafestival, coproductie Bloet
Visoka Pesem – Song of Songs Ljubljana 2007, productie Mladinsko Theatre, coproductie Bloet en Kaaitheater
Müller/Traktor Heiner Müller, Brussel 2007, coproductie Kaaitheater en De Roovers
Wintervögelchen Jan Decorte/The Winter’s Tale, Brussel 2008, coproductie Compagnie Marius en Kaaitheater
Bakchai Jan Decorte/Bakchanten, Brussel 2010, coproductie Kaaitheater en De Roovers
Tanzung Jan Decorte, Gent 2010, productie Campo Gent in samenwerking met Bloet
The Indian Queen Henry Purcell – Bloet, B’Rock, Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater, Brussel 2011
Liszt / O Death Jan Decorte,Claire Chevallier – Klarafestival, Bloet 2011
Niks of niks Jan Decorte/Much Ado About Nothing, Brussel 2012,coproductie Comp Marius en Kaaitheater
Schiller/Tasten Jan Decorte/Die Räuber, Brussel 2012, coproductie Kaaitheater en De Roovers
O Death Jan Decorte/Oresteia, München 2013, coproductie Münchner Kammerspiele
Bloetwollefduivel performance en hoorspel, Jan Decorte/Macbeth, coproductie AIR Antwerpen 2013
Shylock Jan Decorte/Merchant of Venice, Brussel 2013,coproductie Comp Marius en Kaaitheater
Much Dance Jan Decorte, Brussel 2014, coproductie Münchner Kammerspiele, Kaaitheater, Pumpenhaus
Geboeid/Prometheus Jan Decorte/Prometheus Brussel 2015, coproductie Kaaitheater en De Roovers
Ne Swarte Jan Decorte/Othello, Brussel 2016, coproductie Comp Marius en Kaaitheater
Stand Down Jan Decorte & Black Box Revelation, Brussel 2017, coproductie Kaaitheater
Hamlet 0.2 Jan Decorte, Brussel 2018, coproductie Kaaitheater
Body a.k.a. Jan Decorte, Brussel 2019, coproductie Kaaitheater, Pumpenhaus
BLOOD LTD by Bloet – Jamais je n’oublierai la mort Brussel 2021, coproductie Kaaitheater, Pumpenhaus